Thursday, January 8, 2009

Hayya bil Jihad!!! : Save Palestine


Semakin hari Israel bertindak semakin kejam! Mereka menyerang, membunuh rakyat Palestine tanpa mengira usia...kanak-kanak yang masih suci jiwanya dan tidak mengerti apa-apa tentang hakikat dunia fana yang penuh kezaliman ini pula yang menjadi mangsa. Orang tua dan golongan wanita yang kudratnya tidak seberapa turut tidak terlepas! Tentera Israel secara terang-terangan mencabar dunia dengan 'membersihkan' Palestine tanpa belas-kasihan...seolah-olah mereka tahu tiada siapa yang berani bangkit menentang mereka, mahupun membela Palestine. Sekadar perarakan tunjuk perasaan, piket dan memorandum dari beberapa organisasi kecil tak 'bertaring'....apalah sangat yang hendak ditakutkan oleh Israel dan sekutu-sekutunya?!

Jadi, apa lagi peranan & usaha yang boleh kita lakukan untuk membantu saudara-saudara kita di Palestine sana? Kalau boleh biarlah sekurang-kurangnya 'suara' kita ini bukan saja sampai didengari oleh saudara-saudara di Palestine, malah mampu memberikan tekanan terhadap Israel dan sekutunya!! Saban hari kita mendengar keluhan, rintihan simpati terhadap rakyat Palestine...tak kurang juga berguni-guni sumpah-seranah, caci-maki dan kutukan laknat terhadap Israel, Zionis dan sekutunya.

Saya terfikir, apa impak yang Israel dan sekutunya dapat dengan sumpah-seranah kita? Kita berada jauh dari saudara-saudara kita di Palestine sana, apa lagi yang mampu kita buat selain menghamburkan rasa sakit hati dan marah kita melalui sumpah-seranah terhadap 'makhluk' yang memang tak berhati perut dan berperikemanusiaan itu??!!! Tiba-tiba seruan jihad bergema mengetuk-ngetuk minda saya untuk turut sama menggalas keperitan yang dirasai oleh saudara kita di Palestine.

Selain doa dan munajat kepada Ilahi memohon perlindungan ke atas rakyat Palestine, apa lagi yang boleh....yang mampu kita umat Islam yang jauh dari Palestine sana....lakukan???? Mengangkat senjata......terus-terang keberanian kita ini jauh ketinggalan berbanding anak-anak kecil di Palestine sana yang mudah saja mengangkat ketulan-ketulan batu menentang tentera Israel yang lengkap bersenjata moden dan canggih!!! Apa lagi jihad yang boleh kita....UMAT ISLAM SELURUH DUNIA....boleh lakukan??!!

Saya minta sangat-sangat saudara-saudara SEISLAM di luar sana untuk renungi kembali diri kita bersama-sama. Sudah terlalu lama kita dipisahkan oleh sempadan geografi dan budaya. Sedangkan ISLAM dulu berkembang di bawah satu panji yang sama dengan kalimah yang SATU "La ila ha illallah...Muhammadur rasulullah"....KALAU SUKAR SANGAT UNTUK BERSATU DI BAWAH NAMA ISLAM....SEKURANG-KURANGNYA BERSATULAH.....BERGABUNGLAH DI BAWAH NAMA KEMANUSIAAN SEJAGAT!!!

Help FREE Palestine by Boycott,Reject, Refuse,Impose Sanctions All Israel & American Products Worldwide - from your home, supermarkets, shopping malls etc and Don't use USD dollars for trade..but change to Dinar, Dirham, Euroes..They soon will collapse as their USD has no based except trade. If you can't boycott all, boycott half...It will still have an impact on them in a long run...

Lists of Israel & American products. You can live without them...Change products from other countries.

[Kata-kata saranan ini saya terbaca di dalam Youtube. Menariknya saranan ini bukanlah ditulis oleh seorang Muslim, sebaliknya seorang non-Muslim berbangsa Amerika / Eropah (saya tidak pasti) tapi sangat cintakan keimanan! Saya berasa amat malu pada diri sendiri tatkala membaca saranan ini kerana suatu waktu dulu saya pernah memandang remeh seruan untuk memboikot semua produk yang menyokong Israel & Zionisme. Ditegur secara halus oleh ALLAH buat kesekian kalinya melalui seorang non-muslim...apakah saya masih nak bersikap endah tak endah lagi seperti dulu?!!!! Ya ALLAH....malunya aku yang mengaku sebagai Muslim tapi tidak berani melaksanakan tanggungjawabku!!!]


Kita mungkin tak mampu untuk memboikot semua produk 'pro-Israel' ini disebabkan kita tiada / belum ada produk 'pengganti' yang setanding dengan semua produk tersebut.
Saya tahu kebanyakan produk tersebut berkualiti dan termasuk dalam senarai 'produk kegemaran' kita. Saya sendiri banyak menggunakan 'produk kegemaran' saya, seperti NOKIA, NESTLE, KOTEX, JOHNSON&JOHNSON dll. Namun kita masih boleh memboikot produk 'pro-Israel' ini secara berperingkat dan teratur, sedikit demi sedikit tapi konsisten dan mesti ada disiplin! Lama-kelamaan mesti boleh boikot semua produk dalam senarai tu!

Saya sekarang ni pun tinggal beberapa produk saja yang masih saya gunakan...terutamanya NOKIA!! Macam mana ya....nak gantikan dengan jenama apa yang setanding, yang sepadan? Saya sukar melepaskan NOKIA sebab ia 'mesra pengguna'. Dah lama saya tinjau-tinjau dan bertanya teman-teman...mungkin dalam masa terdekat ni saya akan putuskan hubungan saya dengan NOKIA. Penggantinya masih belum tahu....

TAPI....KALAU SETAKAT SEORANG, DUA SAHAJA YANG BEGITU BERIA-IA BERKEMPEN NAK MEMBOIKOT SEMUA PRODUK 'PRO-ISRAEL'.......saya fikir tak ke mana pun hasilnya. Israel, Zionis, Yahudi tak terasa terancam walau sedikit pun...mungkin saja mereka KETAWA MENGEJEK melihat betapa hebatnya KESATUAN UMAT ISLAM ini!!! Ahhhhh......malunya saya bila memikirkan ISLAM TERCINTA bakal berterusan diejek-ejek lagi oleh 'makhluk' tak sedar diri seperti Israel dan sekutunya!!

Akhir bicara....ayuh kita semua sama-sama menyahut seruan jihad yang amat kecil ini jika nak dibandingkan dengan jihad yang rakyat Palestine lalui sejak berzaman lagi!! Kalau kita benar-benar ikhlas nak tolong rakyat Palestine di sana, bersatulah seperti saranan non-muslim tersebut, kalau tak dapat boikot semuapun boikot separuh pun sudah boleh memberikan impak jangka panjang kepada gerak kerja Israel. Kalau usaha kita yang sekecil ini dapat menggugat dan menggegarkan Israel dan sekutunya, sekurang-kurangnya kita pun tidaklah terasa diri ini TIDAK BERBUAT APA-APA untuk ISLAM. Kalau jihad sekecil ini pun kita sukar laksanakan (berkorban memboikot kebanyakan 'produk kegemaran' kita)....TAK USAHLAH KITA BEGITU LANTANG NAK MELEMPARKAN SUMPAH-SERANAH & LAKNAT KEPADA ISRAEL & YAHUDI.....

Fikir-fikirkanlah......

PERINGATAN buat diri yang sering lupa & alpa.....


[Sami Yusuf feat. Outlandish : Palestinian, Try Not To Cry]

0 comments:

DOA QUNUT NAZILAH